اگر نگاهی به فناوری نوین چاپ بیندازید متوجه می‌شوید که از گذشته که چاپ اختراع شده تا کنون چه تغییر و تحولاتی در آن ایجاد شده است. دو نمونه از فناوری‌های نوین چاپ، به چاپ سه بعدی و پرینت لیزری معطوف می‌شود. چاپ سه بعدی در واقع ساخت اشیا در شکل‌های مختلف است که در گذشته چنین چیزی ممکن نبود و امروزه به وفور آن را مشاهده می‌کنیم.

در نهایت چاپ لیزری که قابلیت چاپ و پرینت در حجم انبوه را فراهم آورده و فرایند چاپ را با تحولی شگرف روبرو ساخته است. اما قطعاً این فناوری‌ها همچنان در حال تحول هستند و در آینده تغییرات مثبت دیگری نیز از آنها خواهیم دید. اگر شما هم کنجکاو هستید بدانید چاپ سه بعدی و پرینت لیزری از گذشته تاکنون چه تحولاتی داشته و امروزه چه کاربردی دارد پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بررسی چاپگرهای سه بعدی و پرینت لیزری

اولین دستگاه چاپگر سه بعدی در سال ۱۹۸۰ اختراع شد که از آن پس با استفاده از مواد اولیه مختلف توانایی تغییر شکل اشیا به وجود آمد؛ به طوری که می‌توانستند با استفاده از چاپگرهای سه بعدی اشکال مختلفی را ایجاد کنند. امروزه نیز این موضوع بسیار گسترده‌تر شده، اما پرینت لیزری در واقع با استفاده از نور و لیزر و حرارت تصاویر و نوشته‌های مختلف را بر روی صفحه کاغذ حک می‌کند و این قابلیت بسیار پرطرفدار و پرکاربرد بوده به طوری که امروزه دنیای چاپ و پرینت را با تحول روبرو ساخته است.

بدون شک روزانه درگیر استفاده از چاپگرهای سه بعدی و پرینترهای لیزری هستیم شاید این را احساس نکنیم اما تمام کتاب‌ها، مقالات و متونی که زیر دست ما قرار می‌گیرند توسط پرینترهای لیزری به چاپ رسیده‌اند. بنابراین نمی‌توان منکر این قضیه شد در ادامه به اطلاعات بیشتری در رابطه با چاپ سه بعدی و پرینت لیزری خواهیم پرداخت.

فرایند و مواد مورد استفاده برای چاپ سه بعدی

برای چاپ سه بعدی از مواد مختلفی استفاده می‌شود از جمله موادی که برای چاپ سه بعدی استفاده می‌کنند می‌توان پلاستیک، سرامیک و فلز را نام برد. به طور کلی این مواد طی فرایند خاصی که از قبل تعیین شده به اشکال و اشیا مختلفی تبدیل می‌شوند. این فرایندها شامل FDM و SLS می‌شود که پیچیدگی‌ها و فرایند خاصی دارند و در نهایت منجر به ساخت اشیا با اشکال جذاب و حرفه‌ای خواهند شد. در فرایند fdm پلاستیک ذوب شده لایه به لایه روی یکدیگر قرار می‌گیرد تا در نهایت شکل نهایی مورد نظر ایجاد شود. اما در فرایند sls پودرهای فلزی و پلاستیکی با استفاده از فرایند سینتر و حرارت اشکال خاصی را شکل می‌دهند. حال ممکن است با خود بگویید فناوری نوین چاپ سه بعدی چه کاربردی دارد. به طور کلی کاربردهای نوین چاپ سه بعدی شامل موارد زیر می‌شود:

  • در فرایند اتومبیل سازی از فناوری چاپ سه بعدی بهره می‌برند.
  • صنعت پزشکی یکی دیگر از موارد مهم و نیازمند به فرایند چاپ سه بعدی است.
  • یکی دیگر از فرایندهای مهمی که چاپ سه بعدی در آن استفاده می‌شود صنعت هوافضا است.
  • در میان کاربردهای مختلف چاپ سه بعدی می‌توان در صنایع مهندسی نیز به آن اشاره کرد.

به طور کلی کاربرد چاپ سه بعدی در دنیای امروز و زندگی روزانه ما بسیار گسترده است برای ساخت قطعات مهندسی از چاپ سه بعدی استفاده می‌کنند که علاوه بر آن برای ساخت قطعات پروتایپ و تهیه غذا و حتی ساخت لوازم جراحی نیز از این فناوری بهره می‌برند.

فرایند پرینت لیزری و کاربردهای آن

پرینت لیزری اولین بار در سال ۱۹۷۰ کشف شد که از آن پس دنیای چاپ را با تحول بزرگی روبرو کرد چرا که یکی از بهترین روش‌ها برای چاپ و پرینت به نظر می‌رسد. در واقع سرعت بالای چاپ از طریق پرینت لیزری صورت گرفته علاوه بر آن می‌توان حجم انبوهی از متون و نوشته را به چاپ رساند. فرایند پرینت لیزری این شرایط را طوری فراهم آورده که هیچ گونه پخش جوهری نداشته و با فناوری شارپ آن را برای مخاطب ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که در محیط‌های کاری بیشتر از پرینترهای لیزری استفاده می‌کنند؛ چرا که سرعت بالایی داشته و کیفیت چاپ را بالا می‌برند، بنابراین در مقایسه با پرینترهای جوهر افشان از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. حال اگر کنجکاو هستید بدانید کاربردهای پرینت لیزری چیست ادامه مطلب را مطالعه کنید. مهمترین کاربرد پرینت لیزری به شرح زیر است:

  • برای چاپ انواع متون و مدارک و اسناد از پرینت لیزری استفاده می‌کنند.
  • چاپ کتاب در تیراژ بالا با استفاده از پرینتر لیزری انجام می‌شود.
  • در تمام مکان‌های اداری و تجاری پرینتر لیزری را مورد استفاده قرار می‌دهند زیرا سرعت بالایی دارد.
  • برای چاپ تصاویر با کیفیت و وضوح بالا استفاده از پرینت لیزری بهترین انتخاب خواهد بود.

با توجه به کاربردها و مزایای استفاده از پرینت لیزری ممکن است شما هم نیاز داشته باشید که یکی از دستگاه‌های پرینترهای لیزری را در محل کار یا حتی منزل قرار دهید و از آن استفاده بهینه داشته باشید.

سفارش چاپ سه بعدی و پرینت لیزری

فناوری نوین چاپ شرایط را فراهم آورده تا افراد بتوانند چاپ‌های مورد نظر خود را به صورت سفارشی سازی دریافت کنند یعنی آنها می‌توانند حجم و تعداد و مدل چاپ سه بعدی را تعیین کرده و با هزینه مناسب در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرند. علاوه بر آن پرینت لیزری نیز با عنوان چاپ فوری شناخته می‌شود و افرادی که در این زمینه برای چاپ و پرینت انواع جزوه، مقاله، اسناد و مدارک، متون و کتاب خود عجله دارند می‌توانند سفارش خود را فوراً ثبت کرده و با کیفیت فوق العاده و وضوح بالا دریافت کنند.

کلام پایانی

با توجه به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت شما به مفهوم فناوری نوین چاپ یعنی چاپ سه بعدی و پرینت لیزری پی بردید و می‌دانید که وجود این دو فناوری چه تحول شگرفی در دنیا و زندگی امروز ما ایجاد کرده به طوری که چاپ و پرینت سرعت بیشتری پیدا کرده و شما از طریق پرینت لیزری می‌توانید سفارشات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. علاوه بر آن با سفارش چاپ سه بعدی می‌توانید اشکال و اشیا را در جنس و رنگ و مدل‌های مختلف تحویل بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.